قطعات یدکی خودرو

اتو پارک یا سیستم پارک اتوماتیک چیست ؟

اتو پارک یا همان سیستم پارک اتومات خودرو سیستمی در خودرو است که برای پارک کردن خودکار یا اتومات خودرو به کار می‌رود. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم سیستم اتوپارک چیست و چگونه کار می‌کند؟

با بیشتر شدن میزان استفاده از تکنولوژی‌های روز در خودروها، هر روز افراد بیشتری از این تکنولوژي‌ها استفاده می‌کنند و با آن‌ها آشنا می‌شوند. یکی از بحث برانگیزترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در خودروهای به‌روز قابلیت پارک خودکار است. امروزه خودروها می‌توانند

با استفاده از این تکنولوژی خود را پارک کرده و کار ما را در رانندگی بسیار راحت‌تر کنند. با این وجود نحوه عملکرد این سیستم هنوز برای خیلی‌ها آشنا نیست و سوالات زیادی در رابطه با آن وجود دارد. در این مطلب شما را بیشتر با نحوه عملکرد سیستم دلچسب و کاربردی اتو پارک آشنا خواهیم کرد.

حرکت به سوی اتومبیل‌ها خودران

سقف تصورات بیشتر افراد در مورد اتومبیل‌های خودران به صورت یک ماشین همه فن حریف در کمک کردن به انسان است. وقتی از سطح بالای رانندگی خودران صحبت می‌کنیم انتظار داریم تا با خودرو به فروشگاه برویم و در مقابل در ورودی توقف کنیم، پس از پیاده شدن از خودرو، سیستم خودران خودرو را تا محل پارک هدایت کند. درنهایت نیز پس از اتمام خرید و روشن کردن تلفن همراه، خودرو به سرعت متوجه حضور ما شده و به سمت ما روانه ‌شود.

اگر داستان تعریف شده برای شما نیز هیجان انگیز و دلچسب بود باید گفت که متاسفانه یا خوشبختانه در اکثر اوقات مسائل ایمنی و امنیت سرنشینان و عابران پیاده یکی از ملاک‌های فروش بیشتر خودروها نیست بلکه وجود آپشن‌هایی از این دست که کار ما را برای انجام امور آسان‌تر می‌کنند اهرمی قوی برای فروش هرچه بیشتر خودروها است.

تاریخچه تولید سیستم پارک اتوماتیک

چیزی به اسم سیستم پارک اتوماتیک به صورت عملی در حدود ۲۰ سال پیش به دنیا معرفی شد. این سیستم در حقیقت تلاشی برای حل مشکل دشوار بودن پارک دوبله بود. همانطور که می‌دانید انجام پارک دوبله برای بسیاری از افراد کار چندان ساده‌ای نیست؛ این موضوع در محیط‌های شهر که با کمبود جای پارک و ازدیاد خودروها مواجه‌اند جدی‌تر نیز می‌شود.

در حقیقت اولین حرکت به سمت پارک اتوماتیک خودروها را موسسه‌ INRIA که یک موسسه فرانسوی است برداشت و تمامی سیستم‌های پارک اتوماتیک از اصول اولیه استفاده شده در تحقیقات این شرکت فرانسوی استفاده می‌کنند.

فراگیری استفاده خودروسازان از اتو پارک

با سیستم اتوپارک بیشتر آشنا شوید
سیستم اتو پارک خودرو

امروزه بیشتر خودروسازان در حال توسعه سیستم‌های پارک اتوماتیک و نیمه اتوماتیک خود هستند. اولین خودروسازانی که از این تکنولوژی در خودروهای خود استفاده کردند ولوو، فولکس واگن و تویوتا بودند و خودروسازانی همانند فورد، بی‌ام‌و، مرسدس بنز، فیات کرایسلر، تویوتا، هیوندای، رنو و فولکس واگن از این تکنولوژی در خودروهای خود استفاده می کنند.

نکته جالب اینجاست که تمامی این خودروسازها از زیربنای توسعه یافته توسط INRIA استفاده می‌کنند و استانداردهای توسعه یافته برای این سیستم به نوعی به استانداردهای شاخصی برای سنجش سیستم پارک خودکار تبدیل شده‌اند.

استاندارد J3016 که توسط جامعه مهندسان خودرو یا به اختصار SAE برای این تکنولوژی تعریف شده است سیستم کمکی پارک را به دو نوع نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم می‌کند. استاندارد SAE J3016 به طور کلی سطح رانندگی خودکار خودرو را به ۵ قسمت تقسیم می‌کند که سیستم پارک اتوماتیک نیز بخشی از این تقسیم‌بندی است.

۳ قسمت اول به ترتیب دستیار رانندگی، اتوماسیون جزئی و اتوماسیون مشروط و تحت شرایط خاص و محدود شده هستند. قسمت چهارم اتوماسیون سطح بالا و نزدیک به اتوماتیک و قسمت پنجم از این استاندارد سطح کاملا اتوماتیک است. به عبارتی دیگر خودروهای دارای قابلیت پارک خودکار در استانداردهای سطح ۲ و ۳ طبقه‌بندی می‌شوند.

اصول پارک دوبله در سیستم پارک اتوماتیک یا اتو پارک

شروع فرآیند پارک دوبله با تشخیص فضای مناسب برای پارک خودرو شروع می‌شود. تشخیص بهترین عملکرد برای پارک با اندازه‌گیری متغیر‌هایی همانند اندازه فضای پارک، فضای در اختیار برای مانور دادن و ظرفیت فنی خودرو برای انجام پارک تعیین می‌شود.

در حالی که ذهن انسان (حداقل روی کاغذ) می‌تواند به سرعت این متغیرها را اندازگیری کند، کامپیوترها کار کمی پیچیده‌تری دارند.

سنسورهای موجود در سپر جلو و عقب خودرو می‌توانند اکثر پارامترهای مورد نیاز برای سیستم اتو پارک را محاسبه کنند و سنسور مجاورت الکترومگنتیک یا اولتراسونیک کار تشخیص اشیا پیرامون خودرو را بر عهده دارند. نکته جالب دیگر در مورد سنسورهای رایج اولتراسونیک است که عملکردی مشابه با پژواک خفاش‌ها دارند.

پس از اندازه‌گیری پارامترهای مورد نیاز سیستم، محاسبات مورد نیاز توسط کامپیوتر سیستم اتوپارک برای بهترین عملکرد انجام می‌شوند در حالی که هنوز برخی از اختیارات در دست راننده قرار دارند (قرار دادن دسته دنده در حالت جلو و عقب و ترمزگیری). همچنین اصلاح حرکات اشتباه احتمالی سیستم توسط راننده انجام خواهد شد.

اصول پارک دوبله در سیستم پارک اتوماتیک چگونه است؟
اصول پارک دوبله در سیستم پارک اتوماتیک یا اتو پارک

سیستم اتوپارک شرکت فورد نیز از اصولی که در بالا شرح دادیم استفاده مي‌کند. با فعال کردن پارک اتوماتیک در خودروهای فورد، خودرو با سنجش فضای مناسب جهت پارک کردن به راننده اطلاع رسانی می‌کند و مجموعه فنی مورد نیاز از جمله کنترل چرخش فرمان را در اختیار می‌گیرد (هر گونه لمس کردن فرمان توسط راننده موجب غیر فعال شدن این سیستم خواهد شد).

در ادامه و در صورت نیاز سیستم‌ اتو پارک دستورات مورد نیاز مثل تعویض دنده‌ها، ترمز کردن یا گاز دادن را به راننده می‌دهد تا پارک کردن به درست‌ترین شیوه ممکن اتفاق بیافتد.

در نخستین تلاش‌ها برای استفاده از این سیستم ممکن است دچار حس عدم اطمینان به سیستم شوید و کنترل خودرو را خود در دست بگیرید، اما با چند بار استفاده شاهد عملکرد فوق العاده سیستم اتوپارک خواهید شد که حتی در مکان‌هایی که به صورت چشمی پارک کردن را در آن غیر ممکن می‌بینید، خودرو به راحتی پارک دوبل را بدون کوچک‌ترین نقصی انجام می‌دهد.

 توانایی سیستم‌های پارک اتومات در انواع روش‌های پارک کردن

اکثر خودروسازان در سیستم‌ها اتو پارک خود تنها توانایی پارک دوبله را درنظر گرفته‌اند و این در حالی است که این سیستم قابلیت انجام پارک مورب و پارک عمودی (پارک با دماغه و یا سمت پشت خودرو) را دارند. فورد، فیات کرایسلر، جنرال موتور و فولکس واگن خودروسازانی هستند که علاوه بر پارک دوبله، پارک اتوماتیک عمودی را نیز در سیستم اتوپارک خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. تویوتا نیز از جمله خودروسازانی است که پارک مورب را به خودروهایش آورده است.

خودروهایی که از این نوع قابلیت پارک اتوماتیک نیز بهره می‌برند معمولا توانایی این را دارند تا در صورت دریافت فرمان به صورت اتوماتیک از پارک خارج شوند. این قابلیت زمانی ارزش خود را به نمایش می‌گذارد که پارک عمودی را در نقطه‌ای با محدودیت فضا برای دورگیری خودرو انجام داده‌ایم یا در صورت پارک دوبله فضای کافی برای خروج راحت را نداریم.

با قدرت گرفتن محاسبات کامپیوتری و برنامه‌نویسی‌های پیشرفته‌تر که بتوانند اشیا متحرک (دوچرخه یا عابر پیاده)، سطوح دارای انحنا و محل‌های پارک غیرمعمول را تشخیص دهند می‌توان به آینده سیستم اتوپارک خوشبین‌تر بود تا بتواند خودرو را تقریبا در هر فضایی پارک کند.

پارک شدن خودرو بدون نیاز به راننده، واقعیت یا رویا

تا زمان نگارش این مطلب، خودروسازان سیستم پارک کاملا خودرانی را که نیازی به حضور راننده نداشته باشید را برای خودروهای خود ارائه نکرد‌ه‌اند و دستیابی به این آپشن‌ برای خریداران خودرو در حال حاضر خیالی بیش نیست.

در هر صورت خودروسازان و شرکت‌های فعال در زمینه صنعت خودرو همانند شرکت بوش در تلاش هستند تا این قابلیت را در آینده‌ای نه چندان دور وارد صنعت تولید اتومبیل کنند.

برای مثال فولکس واگن به رونمایی از سیستمی به نام «Trained Parking» دست زده است که می‌تواند پارک در مکان‌های معلومی را یاد بگیرد و به صورت روتین در محل کار یا خانه خودرو را در آن مکان‌ها بدون نیاز به راننده پارک کند.

رسیدن به رویای خودروی خودران بدون نیاز به راننده

اولین قدم رسیدن به خودروهای بدون راننده، قابلیت پارک خودکار بدون نیاز به دخالت راننده است. هم اکنون خودروسازانی مانند تسلا، نیسان، فورد و جگوار لندروور نسخه‌های پروتوتایپی را رونمایی کرده‌اند که می‌توانند خودرو را توسط ریموت کنترل و یا حتی بدون ذره‌ای دخالت توسط راننده پارک کنند.

انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک خودروسازان شروع به فروش خودروهای خودران با قابلیت پارک تماما خودکار یا حداقل نزدیک به پارک بدون نیاز به راننده کنند. قطعا ارائه این قابلیت‌ها تاثیر بسزایی در فروش خودروسازان خواهد داشت و راحتی بیشتری را برای مشتریان فراهم خواهد کرد.

در پایان اگر تجربه استفاده از سیستم اتوپارک را درخودروهایی همچون رنو کولئوس، هیوندای سانتافه یا تویوتا CHR دارید نظر خود را در مورد این سیستم با ما و دیگر مخاطبین همراه مکانیک به اشتراک بگذارید.

فاطمه عباسی وب‌سایت

‫5 نظر

  • Miley Harrison گفت:

    very informative articles or reviews at this time.

  • pendik escort گفت:

    Great information shared.. really enjoyed reading this post thank you author for sharing this post .. appreciated

  • Izabella Bauer گفت:

    Hi there to all, for the reason that I am genuinely keen of reading this website’s post to be updated on a regular basis. It carries pleasant stuff.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *