قطعات یدکی خودرو

با چراغ روشن بنزین تا چند کیلومتر می‌توانید رانندگی کنید؟

رانندگی با چراغ روشن بنزین تجربه ناخوشایندی است که افرادی که رانندگی می‌کنند آن را تجربه کرده‌اند. بنزین به‌عنوان خوراک خودرو و نیروی موردنیاز برای حرکت سیلندرها و به‌کارافتادن موتور خودرو شناخته می‌شود. برخی از رانندگان به‌قدری به پربودن باک خودروی خود حساس هستند که حتی اگر آمپر نشان‌دهنده پربودن نیمی از بنزین خودرو باشد، سریعاً خود را به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین می‌رسانند و باک را کاملا پر می‌کنند.

 

 

رانندگی با چراغ بنزین روشن چه آسیب‌هایی را می‌تواند به خودرو شما وارد کند؟

احتمالا تمامی افراد تجربه رانندگی با چراغ بنزین روشن را داشته‌اند و حتی کیلومترها با همین شرایط رانندگی کرده‌اند بدون آنکه از مضرات رانندگی با چراغ روشن بنزین خبر داشته باشند. همان طور که می‌دانید دلیل روشن شدن چراغ بنزین هشداری برای خالی شدن باک بنزین است.

هنگام روشن‌شدن چراغ بنزین، اولین استرسی که برای راننده ایجاد می‌شود، در مورد خاموش‌شدن خودرو به دلیل خالی‌شدن از سوخت است؛ اما باید بدانید که نگرانی‌های مهم‌تری وجود دارند. خودرویی که چراغ بنزین آن روشن شده است، بیشتر از مقداری که اکثر مردم تصور می‌کنند، می‌تواند به حرکت در مسیر خود ادامه دهد. مسئله‌ اصلی، در مشکلات دیگری است که چراغ روشن بنزین یا به‌عبارتی کم‌بودن میزان بنزین در باک خودرو به وجود می‌آورد. مضرات روشن شدن چراغ بنزین در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم تا آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ بنزین روشن را بررسی کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر سوالی در این زمینه دارید از طریق کامنت با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

با چراغ روشن بنزین چند کیلومتر می‌توان رانندگی کرد؟

همان‌طور که گفتیم، با چراغ بنزین روشن بیشتر از آن مقداری که عموم مردم تصور می‌کنند، می‌توان رانندگی کرد که البته بهتر است به دلیل آسیب‌هایی که به خودرو وارد می‌شود، این کار انجام نشود

اما به‌هرحال ممکن است در شرایطی مجبور به رانندگی با چراغ بنزین روشن شوید. معمولاً هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، با استناد به استانداردها و آمارهای جهانی موجود که با بررسی بیش از 40 خودرو به ‌دست‌ آمده است، مقدار سوخت باقی‌مانده در باک، نزدیک به 9.8 لیتر (در برخی استانداردها 10 تا 15 درصد حجم باک) خواهد بود. این عدد کلی را که با مصرف سوخت هر خودرویی حساب کنیم، میزان مسافتی که آن خودرو می‌تواند با چراغ بنزین روشن بپیماید به‌دست می‌آوریم.

 

 

 

مسافتی که خودروهای رایج بازار با چراغ بنزین روشن می‌توانند طی کنند

با مقایسه‌ای کلی بین خودروهایی که در بازار کشور رایج‌تر هستند، میانگینی برای رانندگی با چراغ بنزین روشن به ‌دست ‌آمده است که بر کلیت و میانگین‌بودن آن تأکید می‌کنیم. هرکدام از این اعداد مانند میزان مصرف سوخت هر خودرو و مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن طی کند، با توجه به شرایط جاده، سلامت ماشین، نحوه‌ رانندگی راننده و… می‌تواند تغییر کند.

مصرف ترکیبی سوخت در خودروهای رایج بازار ایران مانند پراید، پژو 206 و رنو ساندرو، حدود 7 لیتر در هر صد کیلومتر و هیوندای توسان، کیا اپتیما و سوزوکی ویتارا حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است. حال با توجه به مصرف سوخت هر خودرو، مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین طی کند، به دست می‌آید.

معمولاً در خودروهای روز دنیا هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، میزان مسافتی که می‌توانید قبل از خالی‌شدن کامل باک طی کنید، به شما نشان داده می‌شود. خوب است بدانید که این اعداد زیاد قابل‌اعتماد نیستند. برای مثال، به راننده نشان داده می‌شود که 50 کیلومتر دیگر می‌تواند با چراغ روشن به حرکت ادامه دهد. در کمال تعجب، پس از 10 کیلومتر عدد نشان‌داده‌شده از 50 به 10 کیلومتر رسیده است. اشتباه عملکرد این سنسورها می‌تواند دلایل مختلفی مثل ترافیک جاده‌ای داشته باشد.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن سوخت

در ادامه آسیب‌های رانندگی با چراغ بنزین روشن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در تمام خودروها، چه موتور در جلو خودرو باشد و باک در عقب و یا برعکس، فاصله‌ای بین باک و موتور وجود دارد. وظیفه‌ رساندن سوخت از باک به سیلندرها برای به‌حرکت‌انداختن موتور بر عهده‌ وسیله‌ای به نام پمپ‌بنزین است. هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود و بنزین کمی در باک وجود دارد، مشکلاتی برای خودرو به وجود می‌آید.

 

اولین مشکل ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین مربوط به کیفیت بنزین پمپاژشده ‌است. در انتهای پمپ، رسوبات و کثیفی وجود دارد و وقتی بنزین کافی در باک موجود نباشد، پمپ مجبور است این بنزین ته‌مانده را به‌همراه تمام کثیفی‌ها به  موتور بفرستد. در پمپ‌بنزین، فیلتری به نام فیلتر بنزین وجود دارد که وظیفه دارد جلوی ورود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها و به‌طورکلی ناخالصی‌ها را به موتور بگیرد. این فیلتر هم تا حدی می‌تواند وظیفه‌ خود را انجام دهد و اگر قرار باشد همیشه حجم زیادی از آشغال‌ها را به خود جذب کند، دیگر عملکرد مناسبی را نخواهد داشت.

مشکل دیگر رانندگی با چراغ بنزین روشن، مربوط به افزایش دمای پمپ‌بنزین است. سوخت موجود در پمپ مانند خنک‌کننده نیز عمل می‌کند و وقتی به میزان کم موجود باشد، دمای پمپ بالا می‌رود و داغ می‌شود. هم‌چنین رانندگی با چراغ بنزین روشن می‌تواند به کاتالیزور خودرو آسیب برساند.این موارد در بار اول، دوم و سوم مشکل خاصی به وجود نمی‌آورند؛ اما با ادامه‌دارشدن و تبدیل‌شدن به یک عادت، در بلندمدت هزینه‌ زیادی را برای تعمیر خودرو به‌همراه خواهند داشت.با توجه به دلایل ذکرشده، بهتر است هنگامی‌که میزان بنزین موجود در باک به یک‌چهارم رسید، به پمپ‌بنزین مراجعه کنید تا از آسیب‌هایی که ممکن است در طول زمان به خودرو وارد شود، جلوگیری کنید.

طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان همراه مکانیک از خودروهای مختلف، خودروهایی چون پژو 206 و پراید در صدر جدول خودروهایی هستند که دچار مشکلات مربوط به Fuel Light شده‌اند و خودروهای سمند و پژو 405 نیز با مشکلاتی مانند زوزه‌کشیدن در پمپ‌بنزین خود مواجه می‌شوند که نشان از عدم توجه مالکان این خودرو به موارد گفته‌شده در این مقاله دارد.پیشنهاد همراه مکانیک، جدی‌گرفتن موارد ذکر‌شده در زمان خرید خودروهای دست‌دوم است که برای یک خرید مطمئن، می‌توانید از کارشناسی تخصصی در محل همراه مکانیک استفاده کنید.

سوالات متداول

باک بنزین پراید چند لیتر بنزین می‌گیرد؟

باک بنزین تمامی مدل‌های پراید ۴۰ لیتر ظرفیت دارد.

باک تیبا چند لیتر بنزین می‌گیرد؟

۴۱ لیتر

باک پژو پارس چند لیتر بنزین می‌گیرد؟
حجم مخزن بنزین تمامی مدل‌های پژو پارس ۶۶ لیتر است، اما پژو پارس ELX به مخزن ۷۰ لیتری مجهز شده است.
فاطمه عباسی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *